Divisão de Engenharia Civil Ano: 2024

(Turma 2024, TGs 2024)

Pavimentação aeroportuária na Amazônia : desafios da região e oportunidades com o uso de geossintéticos (pdf 14,2 MB)

Autor: Victoria Catarina Souza Lopes

Orientador(es): Delma de Mattos Vidal e Paulo Ivo Braga de Queiroz

Relator(es): Cláudia Azevedo Pereira

Ano: 2024

Resumo:

Este trabalho analisa a viabilidade técnica e econômica da utilização de geossintéticos em pavimentos de baixo custo construídos em solos lateríticos, com foco nas funções de impermeabilização e reforço. A pesquisa se concentra na região amazônica, onde a abundância de solos lateríticos e a escassez de agregados pétreos tornam essa solução promissora para a construção de infraestrutura viária. O estudo aborda o comportamento dos solos lateríticos não saturados, com ênfase na influência da sucção mátrica e da variação de umidade na capacidade de suporte do solo. A partir da análise de um estudo de caso, o Aeródromo de Marechal Thaumaturgo, no Acre, o trabalho compara o pavimento rígido existente com um pavimento flexível com geossintéticos, avaliando os benefícios e desafios de cada solução. A pesquisa visa contribuir para o desenvolvimento de alternativas sustentáveis e economicamente viáveis para a construção de infraestrutura viária em regiões com solos lateríticos, promovendo o acesso e o desenvolvimento socioeconômico da região amazônica.

Abstract:

This work investigates the challenges of airport pavement construction in the Amazon region, focusing on the scarcity of stone aggregates and the variability of soils. Specifically, the study addresses the complexities of local soil characterization and evaluates the potential of geosynthetics in optimizing pavement performance. The case study of Marechal Thaumaturgo Airport in Acre state reveals the complexity of characterizing Amazonian soils, highlighting the influence of mineralogy, suction, and moisture content on their behavior. The analysis of CBR tests and Atterberg limits data from this location, along withtheir particle size distribution curves, demonstrates the need for a more in-depth program of field and laboratory testing focused on the region’s soils, taking into account their specific characteristics. By analyzing pavement design methods from highway engineering and considering the application of geosynthetics in various functions, this research aims to provide guidelines for optimizing airport pavements. The results indicate that the use of geosynthetics, combined with a detailed soil characterization, can lead to the optimization of pavement thickness and the extension of service life in pavement construction. This study contributes to the discussion about innovative and sustainable pavement engineering practices in the Amazon by addressing the unique challenges posed by the region’s soil conditions and logistical constraints.