Divisão de Engenharia Civil Ano: 2024
(Turma 2024, TGs 2024)
Pavimentação aeroportuária na Amazônia : desafios da região e oportunidades com o uso de geossintéticos (pdf 14,2 MB)
Autor: Victoria Catarina Souza Lopes
Orientador(es): Delma de Mattos Vidal e Paulo Ivo Braga de Queiroz
Relator(es): Cláudia Azevedo Pereira
Ano: 2024
Resumo:
Este trabalho analisa a viabilidade técnica e econômica da utilização de geossintéticos em pavimentos de baixo custo construídos em solos lateríticos, com foco nas funções de impermeabilização e reforço. A pesquisa se concentra na região amazônica, onde a abundância de solos lateríticos e a escassez de agregados pétreos tornam essa solução promissora para a construção de infraestrutura viária. O estudo aborda o comportamento dos solos lateríticos não saturados, com ênfase na influência da sucção mátrica e da variação de umidade na capacidade de suporte do solo. A partir da análise de um estudo de caso, o Aeródromo de Marechal Thaumaturgo, no Acre, o trabalho compara o pavimento rígido existente com um pavimento flexível com geossintéticos, avaliando os benefícios e desafios de cada solução. A pesquisa visa contribuir para o desenvolvimento de alternativas sustentáveis e economicamente viáveis para a construção de infraestrutura viária em regiões com solos lateríticos, promovendo o acesso e o desenvolvimento socioeconômico da região amazônica. Abstract:
This work investigates the challenges of airport pavement construction in the Amazon
region, focusing on the scarcity of stone aggregates and the variability of soils. Specifically,
the study addresses the complexities of local soil characterization and evaluates the
potential of geosynthetics in optimizing pavement performance. The case study of Marechal
Thaumaturgo Airport in Acre state reveals the complexity of characterizing Amazonian
soils, highlighting the influence of mineralogy, suction, and moisture content on their
behavior. The analysis of CBR tests and Atterberg limits data from this location, along
withtheir particle size distribution curves, demonstrates the need for a more in-depth
program of field and laboratory testing focused on the region’s soils, taking into account
their specific characteristics. By analyzing pavement design methods from highway
engineering and considering the application of geosynthetics in various functions, this
research aims to provide guidelines for optimizing airport pavements. The results indicate
that the use of geosynthetics, combined with a detailed soil characterization, can lead
to the optimization of pavement thickness and the extension of service life in pavement
construction. This study contributes to the discussion about innovative and sustainable
pavement engineering practices in the Amazon by addressing the unique challenges posed
by the region’s soil conditions and logistical constraints.